Daňové priznanie k DPH, kontrolný výkaz, súhrnný výkaz – aký je rozdiel?

Plnohodnotný platiteľ DPH môže – resp. viacmenej musí – za väčšinu kalendárnych mesiacov či štvrťrokov poslať daňovému úradu až 3 výkazy. Termíny, do ktorých tak musí urobiť, sú na prvý pohľad rovnaké, no pri podrobnejšom pohľade nájdeme dôležité rozdiely:

Daňové priznanie k DPH

Podáva za každý kalendárny mesiac alebo kalendárny štvrťrok a to do 25 dní po skončení tohto zdaňovacieho obdobia. Je možné ho podať samozrejme aj skôr. Príklad: za január 2022 je maximálnym termínom 25. február 2022, platiteľ DPH ho ale môže podať napr. už 15. februára 2022. Platiteľ DPH podáva daňové priznanie za každé jedno zdaňovacie obdobie – tj aj “nulové” za obdobia, keď mu nevznikla daňová povinnosť ani právo na odpočítanie DPH. Ostatné firmy registrované pre DPH ho podávajú iba za mesiace, v ktorom im vznikla daňová povinnosť (ide najmä o samozdanenie) a vždy za kalendárny mesiac.

Kontrolný výkaz

Podáva sa rovnako do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Kontrolný výkaz v súčanosti nemusí byť podaný v rovnaký deň ako daňové priznanie. Príklad: Daňové priznanie k DPH za január 2022 podá platiteľ DPH 15. februára 2022. Kontrolný výkaz môže byť podaný rovnako 15. februára 2022, no tiež aj skôr či neskôr – najneskôr do 25. februára 2022. Kontrolný výkaz sa však nepodáva za každé jedno zdaňovacie obdobie (na rozdiel od daňového priznania k DPH). V niektorých prípadoch sa podať nemusí – napr. pri “nulovom” daňovom priznaní alebo ak v daňovom priznaní je uvedené len dodanie tovaru oslobodeného od DPH podľa § 43 ods 1. zákona o DPH, dodanie tovaru v rámci trojstranného obchodu, predaj služby s miestom dodania v zahraničí, vývoz tovaru alebo len odpočítanie DPH pri dovoze.

Súhrnný výkaz

Podáva sa do 25. dňa po skončení obdobia (kalendárny mesiac alebo kalendárny štvrťrok) za ktorý danej firme vznikla povinnosť podať ho – dodal teda buď tovar do EÚ, ktorý zdaňuje odberateľ alebo predal službu s miestom dodania v inej krajine EÚ. Nemusí byť podaný v rovnaký deň ako daňové priznanie k DPH alebo kontrolný výkaz – napr. ak sa za január 2022 podáva daňové priznanie k DPH a kontrolný výkaz 15. februára 2022, súhrnný výkaz za január 2022 môže byť podaný aj 10. februára 2022 či 25. februára 2022. Za obdobia, v ktorom firma neuskutočnila žiadne dodávky do EÚ, podliehajúce uvedeniu do súhrnného výkazu, sa výkaz nepodáva.

Kam ďalej?