Právo na odpočítanie DPH pri prijatej službe zo zahraničia – faktúra nie je potrebná

Odpočítanie DPH z nákupených vstupov podmieňuje zákon o DPH existenciou faktúry od dodávateľa – inak povedané: slovenská firma-platiteľ DPH, ktorá si chce uplatniť právo na odpočítanie DPH, musí mať k dispozícii faktúru od dodávateľa daného tovaru či služby. Toto pravidlo sa týka najmä faktúry od slovenského dodávateľa s fakturovanou DPH (najbežnejší obchod), no aj faktúry od zahraničného dodávateľa, ktorý dodáva tovar (podrobne som to rozpísal v samostatnom článku) či dokonca dovozného dokladu z colnice. V jedinom prípade však faktúra potrebná nie je – pri nákupe služby zo zahraničia.

Nakúpenú službu zo zahraničia je potrebné zdaniť

Podľa slovenského zákona o DPH (§ 69 ods. 3) je každá slovenská firma povinná platiť DPH pri nákupe, resp. prijatí služby zo zahraničia. Toto pravidlo sa týka jednak služby prijatej od dodávateľa z EÚ, ako aj služby od dodávateľa z krajiny mimo (tretí štát). A rovnako sa netýka len platiteľov DPH, ale aj ostatných firiem – či už pre DPH registrované sú (v zmysle § 7 či § 7a zákona o DPH) alebo registráciu nemajú (lebo nebola potrebná). O vzťahu samozdanenia a registrácie podrobnejšie tuto.

Takto sa však postupuje iba v prípade, ak sa miesto dodania danej služby určí v zmysle základného pravidla (§ 15 ods. 1 zákona o DPH). Čo sa týka väčšiny služieb dodaných zahraničným podnikateľom slovenskému podnikateľovi. Výnimkou sú samozrejme služby, ktorých miesto dodania sa určí podľa osobitných pravidiel – najmä služba vzťahujúca sa na nehnuteľnosť (hotelové ubytovanie, stavebná činnosť) či vstupné na kultúrne a vzdelávacie podujatia.

Kedy je možné DPH odpočítať?

A právo na odpočítanie DPH – právo na odpočítanie DPH vzniká, ak je DPH uvedená v záznamoch. Plnohodnotný platiteľ DPH ako aj ostatné firmy sú totiž – okrem podávania daňového priznania k DPH, súhrnného výkazu či kontrolného výkazu – povinný viesť aj podrobné záznamy okrem iného o prijatých službách zo zahraničia, z ktorých je zrejmé správne určiť výšku DPH. Ako podklad k daňovému priznaniu k DPH ich samozrejme štandardne vyhotovuje softvér.

Služba nakúpená zo zahraničia sa teda samozdaňuje – slovenský odberateľ si zo sumy fakturovanej bez DPH vypočíta DPH v slovenskej sadzbe (DPH na vstupe). Platiteľ DPH – teda nie ostatné firmy – však majú aj právo na odpočítanie tejto DPH, pričom teda v praxi sa celková DPH rovná nule. No keďže pre uplatnenie tohto práva nie je potrebná faktúra, právo na odpočítanie DPH si slovenský odberateľ môže uplatniť v rovnakom mesiaci, v ktorom službu samozdanil – aj keby faktúru dostal neskôr alebo ju nedostal vôbec. V prípade rôznych webových on-line služieb najmä z tretích štátov posielajú dodávatelia často doklady, ktoré nemajú všetky náležitosti “našej” “dépéháčkovej” faktúry, resp neposielajú faktúru žiadnu (slovenský odberateľ má často k dispozícii len výpis o úhrade z PayPal účtu). Teda DPH na výstupe ako aj DPH na vstupe si v ideálnom – resp. najčastejšom – prípade uplatní v jednom a tom istom daňovom priznaní k DPH a rovnako aj v jednom a tom istom kontrolnom výkaze.

Postup pre uvedenie takejto prijatej služby v daňovom priznaní k DPH platiteľom DPH tu a podrobnejšie v mojom e-booku.

Tento postup je vzhľadom na vyššieuvedené pravidlo výrazne jednoduchší, než v prípade nákupu tovaru z inej krajiny EÚ, kedy musí slovenský odberateľ-platiteľ DPH nákup tovaru samozdaniť v jednom daňovom priznaní k DPH, DPH si však niekedy (pri neskoršom doručení faktúry) odpočíta v priznaní za iné obdobie a celú dodávku uvedie v kontrolnom výkaze za pre zmenu ďalšie zdaňovacie obdobie.

Platiteľ DPH môže samozrejme právo na odpočítanie DPH využiť aj v neskorších obdobiach – napr. prijatú službu samozdaniť v daňovom priznaní k DPH za marec 2014 a rovnakú DPH si odpočítať v priznaní za august 2014. Čo sa v praxi môže diať z optimalizačných dôvodov, no celú agendu okolo DPH to tak trochu komplikuje.

Čo sa ešte zdaňuje ako “služba”?

Pripomínam, že pod pojmom “služba” sa v zmysle pravidiel pre DPH rozumie nielen klasická služba poskytnutá “face to face” – napr. stavebné práce, konzultácie či programovanie – ale aj nákup softvéru, softvérového modulu či akékoľvek používanie webovej či mobilnej aplikácie. Teda službou je aj používanie rôznych obľúbených on-line pomôcníkov, akými sú DropBox, Evernote, Wunderlist, Adobe, MS Office atď. (O niektorých tých “mojich” tuto :) )

Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík

Áno, chcem minikurz ZDARMA!

alebo preskoč rovno na profi návody:

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

Share This