Od začiatku roka 2014 sa v súvislosti s agendou DPH podávajú hneď 3 druhy výkazov – daňové priznanie k DPH, kontrolný výkaz a súhrnný výkaz. Každý z nich má iný cieľ, inú štruktúru a dokonca ho rôzne typy podnikateľov podávajú za rôznych podmienok. Ako a kedy podávajú jednotlivé výkazy slovenskí platitelia DPH, zahraničné firmy registrované pre DPH v SR a ostatné firmy registrované pre DPH ako neplatitelia DPH?

Daňové priznanie k DPH:

• Slovenský platiteľ DPH (registrácia podľa § 4) za každý mesiac/štvrťrok (v závislosti od svojho zdaňovacieho obdobia). Daňové priznanie k DPH podáva aj prázdne, tj aj za obdobie, v ktorom nedodala žiadny tovar ani službu a neuplatňuje si v ňom odpočítanie DPH (ľudovo “x-kové” daňové priznanie).
  • Zahraničná osoba (registrácia podľa § 5) – iba za obdobie, v ktorom jej vznikne povinnosť platiť DPH v SR (teda napr. predaj tovaru alebo službu v rámci SR), za obdobie, v ktorom dodal oslobodený od DPH do EÚ (§ 43) alebo mimo EÚ (vývoz § 47), dodal tovar v rámci trojstranného obchodu (§ 45) alebo si odpočítava DPH. Za iné obdobie daňové priznanie k DPH nepodáva.
  • Neplatiteľ DPH – tj firma registrovaná pre DPH podľa § 7a alebo neregistrovaná pre DPH vôbec – podáva daňové priznanie za mesiac, v ktorom zo zahraničia nakúpila službu, ktorú je povinná samozdaniť. Ide len o služby, ktorých miesto dodania sa nachádza v SR, čo v praxi zahrňuje väčšinu typov služieb – programátorské, poradenské služby či rôzne softvéry či moduly (Adobe, BaseCamp, DropBox, Evernote a pod.). Takto znie pravidlo – niekto ho dodržiava, niekto obchádza a povedzme si rovno, že neznalosť úradníkov na niektorých daňových úradoch splnenie tejto povinnosti dokonca často znemožňuje.

Súhrnný výkaz:

• Platiteľ DPH – iba za mesiac/štvrťrok, v ktorom dodal tovar s oslobodením od DPH podľa § 43 zákona o DPH (DPH platí odberateľ), v ktorom premiestnil vlastný tovar na svoje podnikateľské účely do inej krajiny EÚ (DPH platí on sám v danej krajine), za obdobie v ktorom sa zúčastnil na trojstrannom obchode ako prvý odberateľ a za obdobie, v ktorom dodal službu s miestom dodania v krajine odberateľa, pričom toto miesto dodania sa určí v zmysle § 15 ods. 1 zákona o DPH. Ide teda o 4 rôzne situácie – 3x ide o tovar a raz o službu. To, či platiteľ DPH podá súhrnný výkaz za mesiac alebo štvrťrok závisí od hodnoty tovaru uvádzaného v súhrnnom výkaze – teda nie služby. Obdobie na podávanie súhrnného výkazu sa teda určí podľa odlišných pravidiel ako zdaňovacie obdobie, za ktoré podáva daňové priznanie k DPH.
  • Zahraničná osoba – síce to zákon o DPH presne nešpecifikuje, zahraničná firma podáva súhrnný výkaz v rovnakých situáciách ako slovenský platiteľ DPH
  • Neplatiteľ DPH registrovaný pre DPH podľa § 7a – iba za štvrťrok, v ktorom dodal službu s miestom dodania určeným podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH a to miesto sa nachádza v krajine odberateľa. Na rozdiel od platiteľa DPH ho podáva zakaždým za štvrťrok. A samozrejme iba v prípade dodania služby – dôvodom na tento typ registrácie pre DPH sú totiž cezhraničné dodávky služieb.
  • Neplatiteľ DPH neregistrovaný pre DPH vôbec – súhrnný výkaz nepodáva nikdy.

Kontrolný výkaz:

• Platiteľ DPH – podáva takmer za každé zdaňovacie obdobie (mesiac alebo štvrťrok), okrem období, v ktorom podáva prázdne daňové priznanie k DPH alebo iba daňové priznanie, v ktorom uvádza iba dodanie tovaru oslobodeného od DPH do EÚ (§ 43), mimo EÚ (§ 47), v rámci trojstranného obchodu (§ 45) a v ktorom si neuplatňuje odpočítanie DPH, prípadne iba odpočítanie DPH zaplatenej pri dovoze tovaru. Môže teda nastať situácia, že za určité zdaňovacie obdobie podáva daňové priznanie, no nepodáva kontrolný výkaz – napr. firma, ktorá predala tovar (tj svoje výrobky) do Rakúska a odpočítala si len DPH, ktorú zaplatila colnému úradu pri dovoze tovaru (tj svojich materiálových vstupov) z Ukrajiny.
  • Zahraničná osoba – zákon o DPH to pre tento typ platiteľa DPH opäť nešpecifikuje, no vzhľadom na postavenie platiteľa DPH podáva zahraničná firma kontrolný výkaz v rovnakých situáciách ako slovenský platiteľ DPH
  • Neplatiteľ DPH – nepodáva ho nikdy.

Ilustračné foto: Flickr

1 komentár k “Slovenský a zahraničný platiteľ DPH či neplatiteľ DPH: kedy (ne) podávajú priznania a výkazy?”

1. Dobrý deň,
    vedeli by ste mi prosím poradiť?
    Slovenská firma je neplatiteľ DPH poskytujúci služby do zahraničia.
    Registráciu pre DPH uskutočnila až po dodaní týchto služieb. Má tieto služby uvádzať v súhrnnom výkaze? Alebo súhrnný výkaz bude podávať až za ďalší štvrťrok a tým pádom služby poskytnuté pred registráciou neuvedie nikde? Viem, že to nie je správne, ale prosím poraďte najsprávnejšie riešenie. (samozrejme faktúry neobsahujú IČ DPH slovenskej firmy, keďže neexistovalo a ani formulku o prenesení daňovej povinnosti.)

Odpovedať